Wat heeft Dr Oetker te maken met mijn partnerkeuze?

Wat heeft Dr Oetker te maken met mijn partnerkeuze?

Het reukzintuig is het zintuig dat in onze samenleving de minste bewuste aandacht krijgt. Veel geld wordt commercieel gestopt in het visuele (bijvoorbeeld kijken naar de televisie) en het auditieve (het luisteren naar muziek of naar de radio bijvoorbeeld). Maar omdat geurtelevisie nog niet bestaat, krijgen geuren in de massa nog niet veel aandacht.

Toch zou het machtig interessant zijn om meer met geuren te werken omdat veel beslissingen juist op grond van het reukzintuig worden genomen. Dit zintuig bevindt zich in je reptielenbrein, daar waar je instinctmatige overlevingsmechanisme huist. Als je reukzintuig om wat voor reden dan ook is uitgeschakeld, en je zou in je eentje op een onbewoond eiland belanden, dan is jouw overlevingskans gering. Als je dus niet kunt ruiken, zou je op zo’n onbewoond eiland gemakkelijk bedorven voedsel kunnen eten. Hierdoor zou je heel ziek kunnen worden, waaraan je zou kunnen komen te overlijden.

Geuren zijn van levensbelang voor ons. Hoewel we ons daar vaak helemaal niet meer van bewust zijn, nemen we heel veel beslissingen op basis van geuren. Wat doet bijvoorbeeld de geur van speculaas met jou? Denk jij dan ook meteen aan de tijd dat jij nog in Sinterklaas geloofde? En wat doet de geur van de zee met jou? Moet jij dan ook denken aan de tijd dat jij nog met je ouders naar het strand ging?

Het voorbeeld dat sinds programma’s zoals De TV-makelaar bekend en populair is geworden, is het volgende: bak een cake of een appeltaart vlak voordat er mensen komen die je huis komen bezichtigen. De geur van net gebakken cake of appeltaart doet ze vanzelf denken aan grootmoeders keuken. Die geur geeft de nieuwe kopers een fijn gevoel. Dit gevoel gaan ze associëren met het huis dat ze aan het bezichtigen zijn. De kans dat ze jouw huis dat ze zo’n fijn gevoel geeft, willen kopen, is meteen bij wijze van vertienvoudigd. Kosten: pakje cakemeel van Dr. Oetker.

Maar het bizarre van het verhaal is: zelfs als je – net als ik – nooit zo’n grootmoeder hebt gehad, ga je ook denken aan ‘grootmoeders keuken’. Ik herinner mij ‘mijn’ grootmoeders keuken van de tekeningen van Ot en Sien. Het gevoel dat ik bij mijn grootmoeders keuken krijg, is dat van geborgenheid en gezelligheid. De geur van net gebakken cake of appeltaart, geeft mij dus een gevoel van geborgenheid en gezelligheid. Ten gevolge van een herinnering aan een tekening door Cornelis Jetses nota bene!

Ook op het liefdesvlak speelt geur een belangrijke rol. Je kiest je partner bijvoorbeeld voor een groot deel op zijn of haar geur. Is hij of zij bedolven onder de geur van een bepaald parfum, dan is de kans groot dat jij de verkeerde partnerkeuze maakt, louter omdat je zijn of haar oorspronkelijke geur in eerste instantie niet hebt kunnen beoordelen.

Alleen al om die reden zou PartnerPlanet moeten investeren in het ontwikkelen van geurinternet ;-)

Geuren zijn niet alleen voor mensen belangrijk. Lees hiervoor ook het artikel Train je vermogen om geuren op te vangen. Voor dieren die leven in de vrije natuur, is het van levensbelang om te reageren op de geurprikkels die zij binnen krijgen. Negeren zij een geur die gevaar voor hen oplevert, dan spelen ze met hun leven.

Daarom ook geeft het werken met aroma’s zoals in de aromatherapie bij dieren zulke verbluffende resultaten. Hun instinct weet gewoon wat goed is voor het dier en hun systeem zal daarop reageren. Lees hiervoor het artikel Dierentrauma’s behandelen met honingolie.

Heb jij zelf ervaringen met hoe jouw dier op bepaalde oliën reageert? Schrijf ze hieronder op. Misschien geef je hiermee de lezer na jou wel de gouden tip waarnaar ze al jaren voor haar dier op zoek was!

Als het je geweldig lijkt om te kunnen praten met je eigen huisdier, kun je meteen de Gratis tips om zelf met dieren te kunnen communiceren ophalen!

Over de schrijver
Mijn naam is Mieke Zomer. Ik werk als dierentolk. Ik ben ondernemer bij De Zomerhof, auteur van het boek Dieren-Sprekend als Mensen, moeder van Sanne, vriendin van Nathalie. Ik heb het HEAO afgerond, ben vervolgens in de zakenwereld terechtgekomen en van daaruit rolde ik bij toeval in het communiceren met dieren. Het is mijn missie om mijn vak Dierentolk aan een breed publiek bekend te maken. Hiermee werk ik niet alleen mee aan het creeren van een betere toekomst voor veel dieren. Met het geven van de cursussen in het communiceren met dieren en het babyfluisteren, help ik vrouwen een liefdevolle en krachtige plek innemen in onze Nederlandse samenleving. Een samenleving waarin wat mij betreft de mannelijke kwaliteiten en de ratio zwaar worden overgewaardeerd. De wereld veranderen. Meer gevoel, meer hart: mijn missie, mijn passie.
Harvey
Door

Harvey

op 26 Feb 2015

Dat vond ik een interessant stuk. Ik had wel gelezen over de geur van bederf. Hoe die ons waarschuwt en dus weghoudt van een potentiële haard van ziekteverwekkers. Maar al die associaties van zee/strand en speculaas/Sinterklaas daar sta je inderdaad veel minder bij stil. Misschien hebben we dagelijks wel tig van die onbewuste associaties? Voortaan in ieder geval geen deodorant meer gebruiken ... :-)

Reactie plaatsen